Medical taping

Medical taping (Medical Taping Concept oftewel MTC) is een methode waarbij elastische tape (CureTape) gebruikt wordt om spieren in hun functie te ondersteunen. Deze CureTape heeft dezelfde rekbaarheid als de menselijke huid en functioneert dan ook als een tweede huid.
De tape kan nat worden zonder zijn functionaliteit te verliezen en heeft een antiallergische lijmlaag. Hierdoor kan de tape probleemloos enkele dagen op het lichaam blijven zitten.

Medical taping als behandelmethode in sportfysiotherapie

Medical taping is een revolutionaire behandelmethode in de sportfysiotherapie, die fundamenteel verschilt van conventionele behandelmethodieken. Het wordt met name in de (top-) sport gebruikt en is een ondersteunend middel naast de fysiotherapie. Medical taping zorgt voor een directe vermindering van de druk, met een herstel van de bloedcirculatie en de lymfeafvoer als resultaat. Hierdoor neemt de pijn snel af terwijl de bewegingsvrijheid behouden blijft.
Medical taping wordt gebruikt bij:

• het verbeteren van de spierfunctie bij blessures
  • het verminderen van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen)
  • houdingscorrecties
  • het dempen van pijn
  • behandeling van klachten door overbelasting (zoals RSI of een tennis- of golfelleboog).
  • neuro-reflectoire beïnvloeding (het verminderen van uitstralende pijn), bijvoorbeeld bij hoofdpijn
  • preventief tapen om blessures te voorkomen.

Medical taping als ondersteuning van de behandeling

De fysiotherapeuten van Schepenhof Fysio maken vaak gebruik van Medical taping ter ondersteuning van de behandeling. Waar we de tape plaatsen, hangt af van uw klachten. Mocht het zo zijn dat de tape de klachten niet verlicht of zelfs versterkt, dan kunt u de tape altijd zelf verwijderen.

Wilt u meer weten over (sport)fysiotherapie in combinatie met Medical Taping? Bel dan met Schepenhof Fysio op 076 572 00 57 of vul het contactformulier in.