rugklachten.jpg

5 tips tegen rugklachten

02 apr, 2019

Zo’n driekwart van alle Nederlanders heeft wel eens last van rugklachten. Deze kunnen variëren van acute rugklachten door bijvoorbeeld overmatig sporten tot langdurige (chronische) rugklachten door een verkeerde houding. Hoe de klacht ook is ontstaan; rugklachten zorgen altijd voor een verminderde bewegingsvrijheid. Hierdoor kunt u belemmerd worden in uw dagelijkse werkzaamheden.

Veel mensen denken dat rugklachten vanzelf wel weer overgaan. Dit is in sommige gevallen ook mogelijk, maar vaak duurt dit proces zeker enkele weken. Met deze tips kunt u wu rugklachten verlichten zodat de herstelperiode een stuk soepeler zal verlopen.
 

Tip 1: Let op uw slaaphouding

Deze tip slaat voornamelijk op de vicieuze cirkel waarin u zich kunt bevinden. Rugklachten ontstaan namelijk vaak door een slechte slaaphouding. Wanneer de klachten erger worden zult u dus ook minder goed kunnen slapen in uw 'standaard' slaaphouding. Doordat u minder goed slaapt, heefte u minder energie, waardoor uw lichaam onvoldoende energie heeft om de rugklachten aan te pakken.

Een andere slaaphouding aannemen kan dus al wonderen doen! Ga bijvoorbeeld op uw zij liggen met een kussen tussen uw knieën. Hierdoor zal de druk op uw wervelkolom verminderen.
 

Tip 2: Zorg voor een goede houding

Hoe moeilijk het ook is; probeer recht te blijven zitten wanneer u bijvoorbeeld achter een computer zit. Check hierbij ook of uw werkplek wel ergonomisch verantwoord is. Een langdurig slechte houding kan namelijk voor chronische rugklachten zorgen. En aangezien voorkomen beter is dan genezen, is het zeker aan te raden om hier heel goed op te letten.
 

Tip 3: Blijf in beweging

Vroeger was bedrust het meest voorgeschreven medicijn voor rugklachten. Uit onderzoek is echter gebleken dat beweging juist goed is bij dergelijke klachten. Uiteraard moet u hierbij niets forceren. Sporten als zwemmen, wandelen en yoga zijn bijvoorbeeld goede opties waarbij u veel spieren beweegt maar niet intensief belast.
 

Tip 4: Train uw rugspieren

Rugklachten ontstaan vaak doordat deze spieren onvoldoende ontwikkeld zijn. Door de rugspieren te trainen zorgt u dan ook voor meer kracht, stabiliteit en flexibiliteit in de rug. Deze tip raden wij dus aan als de rugklachten al minder of zelfs verdwenen zijn.
 

Tip 5: Massage

In veel gevallen ontstaan rugklachten door spierspanningen. Dit kan op meerdere manieren, zoals overbelasting en stress, ontstaan. Een dagelijkse korte massage van ongeveer 10 minuten helpt bij het voorkomen van ontstekingen in spieren. Hierdoor zullen rugklachten ook direct verminderen.

Tijdens een fysiotherapiebehandeling bij rugklachten wordt het masseren van rugspieren ook toegepast. Hierbij wordt ook direct gecheckt waar de kern van de irritatie zich bevindt zodat er op gerichte wijze gemasseerd kan worden.

Heeft u last van rugklachten? Maak dan nu een afspraak bij Schepenhof Fysio in Terheijden.